Interview met zanglerares Frédérique

Frédérique Klooster behaalde in 2005 haar Bachelordiploma aan het Rotterdams Conservatorium, en in 2010 werd zij Master of Arts in Vocal Performance aan de Royal Academy of Music in Londen (GB). Vanaf september 2013 is Frédérique weer als zangdocente verbonden aan het MOC, waar ze ook lesgaf van 2005 – 2008.

Ze heeft uitgebreide podiumervaring, zowel solistisch als in ensembleverband. Momenteel werkt ze als freelance sopraan bij o.a. De Nationale Opera en het Groot Omroepkoor. Hiernaast bereidt ze zich voor op de rol Adele in een productie van Strauss' operette Die Fledermaus en op enkele optredens als De Drijvende Diva, o.a. in België en Duitsland. Ze was als zangcoach verbonden aan het programma De tiende van Tijl, waarvoor ze talrijke BN-ers coachte bij hun klassieke performance.

Bij het lesgeven past Frédérique zich aan aan de individuele wensen van elke leerling. Iedereen is anders en vergt daarom een eigen aanpak. Voorop staat het plezier beleven aan het zingen, door het ontwikkelen van een gezonde techniek, podiumpresentatie en daardoor zelfvertrouwen. Vaak kunnen leerlingen meer dan ze denken! Frédérique heeft een klassieke opleiding dus dat is haar specialisme, maar ook lichte muziekleerlingen zijn van harte welkom.



Onze muziekleraar Frédérique Klooster. Bezoek haar profiel hier.




Welke muzikale opleiding heb je gedaan? Wat vond je het allerleukst / meest uitdagend / waar heb je het meest van geleerd?

"Ik heb mijn Bacheloropleiding Klassieke Zang gedaan bij Codarts Rotterdam. Het leukste aan de opleiding vond ik wanneer ik de kans kreeg om een optreden te doen, in de praktijk te kunnen brengen wat ik had geleerd en om scenische uitvoeringen te doen (bijv. opera- of muziektheaterprojecten). Na mijn Bacheloropleiding heb ik nog een Master of Arts in Vocal Performance gevolgd aan de Royal Academy of Music in Londen. Deze Masteropleiding was erg praktijkgericht, wat ik heel erg leuk vind, Ik stond dus veel op het podium en dat vond ik heerlijk. Het meest uitdagend aan beide opleidingen was voor mij denk ik om mezelf echtte durven laten zien. Ik ben/was vrij verlegen van aard, maar als je op het podium staat moet je jezelf echt kunnen laten zien. Dat vond ik soms moeilijk, maar ik kan het nu wel. Dat is iets belangrijks wat ik heb geleerd. Het is ook nodig om je lied of aria te communiceren naar het publiek dat je open bent en uitstraalt dat je een boodschap hebt die gehoord mag worden."

Wanneer begon je met muziek maken en waarom?


"Ik ben begonnen met blokfluitlessen toen ik 7 jaar was. Later volgde pianoles. In het begin was het vooral omdat mijn ouders vonden dat het bij mijn opvoeding hoorde, maar ik ging later zelf steeds meer van muziek houden. Op mijn 15e ben ik begonnen met zanglessen. Ik zat op de middelbare school in het schoolkoor en ik deed af en toe mee met producties en uitvoeringen en dat vond ik geweldig. Op mijn 14e mocht ik voor het eerst een stukje solo zingen en toen was ik verkocht. Ik ben er nooit meer mee opgehouden."

"Zoals ik eerder al schreef, was ik een nogal verlegen kind en zingen was voor mij een middel om gehoord te worden, om te communiceren. Ik vond het een enorme kick om op het podium te staan en een rol te zingen. Het gaf me veel energie en zelfvertrouwen, en ik genoot ook van de reis die het was om steeds beter te worden en technisch steeds meer te kunnen. Maar het allerbelangrijkste bleef en blijft voor mij toch het vermogen om op deze manier emoties over te kunnen brengen en te communiceren. Muziek is een taal die iedereen verstaat. Dat vind ik fantastisch."

Met welk soort werk en projecten ben je momenteel bezig?

"Ik ben werkzaam als freelance ensemble-sopraan bij verschillende gezelschappen, waaronder De Nationale Opera, het Groot Omroepkoor, PA'dam Kamerkoor. Ik treed op als soliste in verschillende hoedanigheden. Momenteel bereid ik me voor op een hoofdrol in de operette Die Fledermaus van Strauss. Hiernaast treed ik regelmatig op als De Drijvende Diva, een concept van Victorine Pasman. Dit is een festival-/straattheater-act op het water. Ik word regelmatig geboekt door evenementenbureau Evenses Entertainment. Ook zing ik solo-partijen in oratoria en geef ik recitals met bijvoorbeeld sopraan-harpduo Feliciana. Hiernaast geef ik zangles, zowel klassiek als pop, bij Muziek Onderwijs Centrum Spijkenisse en bij muziekonderwijs.nl."



Frederique zingt
Frédérique als ‘wedding singer’ tijdens een bruiloft in de Vondelkerk in Amsterdam, 14-06-2014


Welke beroemde muzikanten bewonder je? Waarom?

"Ik ben een groot fan van Renée Fleming. Ik vind haar stemgeluid buitengewoon mooi en haar expressie is ook geweldig. Ze weet perfect precies de juiste sfeer op te roepen, waardoor je haar altijd gelooft wanneer ze een rol zingt. Bovendien heeft ze natuurlijk een fabelachtige techniek."

Wat heb je van hem/haar geleerd?

"Wat ik van haar heb geleerd is om helemaal in mijn rol te duiken als ik me erop voorbereid. Door iemand als zij wordt ik gestimuleerd om nog meer mijn best te doen en nog beter te willen worden in mijn vak."

Wat inspireert jou?

"Wat mij inspireert is het gegeven dat muziek mensen weet te raken. Je kunt er echt iets mee geven, mensen ontroeren, raken. Muziek is een taal die als geen ander emoties weet over te brengen op een manier die woorden overstijgt. Ik voel dit ook heel sterk wanneer ik samen zing met mijn leerlingen. Het plezier en de ontroering die dan vaak ontstaat is meer waard dan 100 technische oefeningen. Ook heb ik dit op het podium meerder malen ervaren; als de focus van het orkest, koor, solisten en dirigent unaniem is, stijgen we met zijn allen boven onszelf uit en dan gaat het alleen nog maar om de muziek, niet meer om de musici zelf maar om wat ze met elkaar op dat moment creëren. Iedereen voelt het, zowel de musici als het publiek. Muziek verbindt. Het kan dan voelen als een transcendente ervaring."

"Wat mij bij het lesgeven enorm inspireert is wanneer ik mensen zie groeien. Wanneer leerlingen stukje bij beetje hun grenzen gaan verkennen en verleggen. Laatst heb ik bijvoorbeeld een concertje georganiseerd voor mijn leerlingen. Iedereen vond het enorm spannend, veel van hen hadden nog nooit voor publiek gezongen. Er was er zelfs één die tevoren had gezegd dat hij niet mee wilde doen omdat hij het te spannend vond. Maar uiteindelijk heeft hij een paar weken tevoren besloten om het tóch te doen, en het ging ontzettend goed. Al mijn leerlingen hebben die dag een enorme stap gezet, ze hebben allemaal zowel mijn als hun eigen verwachtingen overtroffen. Ik was zó blij, trots en ontroerd door hoe sterk ze daar allemaal stonden, en ook door hoe ze elkaar allemaal ondersteunden door naar elkaar te luisteren, respect te tonen en support te geven. Het was een fantastische ervaring voor ons allemaal."

Waar ligt je passie in de muziek? Waarom?

"Zoals ik al een beetje heb verteld in mijn vorige antwoorden, mijn passie in de muziek ligt vooral bij het feit dat muziek mensen met elkaar verbindt en dat muziek dingen kan uitdrukken die niet onder woorden te brengen zijn. Er zijn natuurlijk enorm veel verschillende stijlen muziek, en ik kan in elke stijl wel iets vinden wat me boeit of me weet te raken. Muziek kan echt je stemming veranderen. Mensen die bezig zijn met muziek maken groeien daar vrijwel altijd van, op de één of andere manier. Je leert zowel jezelf beter kennen als beter communiceren met anderen, en bijna altijd levert het enorm veel plezier op, op welk niveau je ook bezig bent. Muziek is voor iedereen toegankelijk en bijna niemand is er immuun voor. Probeer je maar eens een wereld zonder muziek voor te stellen... dat is haast onmogelijk, toch?"



Frederique zingt
The Singing Catwalk, Muziektheater Hollands Diep 2013 Regie: Cilia Hogerzeil Fotografie: Rob van Herwaarden


Welk advies heb jij voor een beginner?

"Mijn advies zou zijn: zing zoveel mogelijk, en wees niet bang om te experimenteren! Veel beginnende zangers ervaren een drempel om hun stem te laten horen in het openbaar, of zelfs in de les. Gun het jezelf hier overheen te stappen en ervaar de vrijheid die het je geeft om vrij te zingen, zonder jezelf te veroordelen om het geluid dat je maakt. Wees niet te kritisch op jezelf. En: luister heel veel naar anderen! Laat je inspireren door het enorme aanbod van muziek."

Wat maakt jou een goede docent en wat is de belangrijkste boodschap die jij jouw leerlingen wilt geven?

"Ik heb een positieve benadering tijdens het lesgeven. Ik geloof heel sterk dat iedere leerling het in zich heeft om te kunnen bereiken wat hij of zij wil, mits daarvoor de juiste tools worden aangereikt. Ik leg de focus op alles wat er goed gaat - en dat is vaak al heel veel - en zoek samen met de leerling naar oplossingen voor de dingen die nog niet lukken. Ik probeer te stimuleren dat de leerling zelf bron is van zijn of haar leerproces door ze zelf songs te laten uitkiezen en te laten nadenken over wat ze het liefst willen leren. Hierdoor raken ze over het algemeen meer gemotiveerd en weten ze beter wat ze willen."

"Ik probeer ook verschillende leertypes te onderscheiden; sommige leerlingen zijn bijvoorbeeld meer visueel ingesteld en andere meer auditief. Ik pas mijn uitleg daaraan aan. Verder ben ik een betrokken docent die met humor en positiviteit doelgericht te werk gaat. Ik vind het vooral erg belangrijk om het zelfvertrouwen van mijn leerlingen op te bouwen, door ze te laten ervaren hoe ze bepaalde dingen beter voor elkaar kunnen krijgen door bepaalde aanpassingen, en hoe ze zelf in de hand kunnen hebben om beter te worden door te oefenen."

Wat vind je van Muziekonderwijs.nl?

"Wat ik heel goed vind aan muziekonderwijs.nl is dat Søren en Anja actief betrokken zijn bij zowel de docenten als de leerlingen. Ze onderhouden regelmatig contact en zijn goed op de hoogte van wat er speelt. Ze doen echt moeite om de leerlingen aan de juiste docent te koppelen door goed te kijken wat en wie het beste bij de leerling past. Het is niet zo dat je op een website staat en er wordt verder niet naar je omgekeken. Hiernaast doen ze echt moeite om ervoor te zorgen dat ik als docent meer bekendheid krijg door veel te doen aan PR, bijvoorbeeld door een video op te nemen en door dit interview. Wat ik ook heel erg fijn vind is dat ik niet zelf de administratieve kant hoef te verzorgen. Als er problemen zijn met een betaling, lossen zij dat op. Ik vind het heel fijn dat ik daar zelf niet mee bezig hoef te zijn, want dan wordt de relatie met de leerling daardoor nooit verstoord. Ik hoef me alleen maar bezig te houden met lesgeven en de afspraken maken, de rest loopt via muziekonderwijs.nl. Dat is voor mij een hele zorg minder."