Hoe het leren begint bij de leerling

Hoe het leren begint bij de leerling

Leren voor de geboorte

Het leerproces begint in de baarmoeder maar het gebeurt niet alleen. De baby vertrouwt op de hartslag, melodie en het ritme van de stem van zijn of haar moeder om een dikkere auditieve cortex te ontwikkelen; het deel van de hersenen dat ons helpt te horen.

Onze oren ontwikkelen zich door te luisteren en door aandacht te schenken aan geluiden om ons heen. En wat zijn geluiden zonder zijn partner, ritme? We raken ondergedompeld in muziek vanaf het moment dat ons hart begint te kloppen in de baarmoeder.

Het hart vormt een ritme dat niet alleen een ritme is. Het klopt een tijdje in harmonie met het hart van de moeder en zodra het volgroeid is, verhoogt het zijn pols en vindt het zijn eigen snelheid; voorbereiden op een leven buiten.

Dit ritme gaat gepaard met de geluiden die de foetus van de 'buitenwereld' waarneemt. De foetus hoort, voelt, stopt en luistert. Vervolgens proberen ze alles wat ze hebben gehoord met emotie na te bootsen. De reproductie kan in eerste instantie zelfs in een vervormde vorm zijn, maar met de praktijk zal de foetus replicatie bereiken. Uiteindelijk zal dit leiden tot zijn eigen unieke creatie.

Oefening als instinct

Ja, je hoorde het goed: oefenen! Dit woord wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd als een 'moetje'. Je moet veel oefenen en het kost de leerling veel tijd. De behoefte om een instrument te leren maakt het oefenen een plezier.

Instinctief imiteert de foetus herhaalde geluiden en ritmes om met de moeder in de buitenwereld te communiceren, wat de oefening in ruil daarvoor plezierig maakt en positieve resultaten en voldoening genereert.

Leren door herhaling

Consequent zien we hoe kinderen een bijna obsessief-compulsief gedrag vertonen wanneer ze hetzelfde spel spelen of herhaaldelijk naar het thema Frozen luisteren, tot de wanhoop van de volwassenen.

We leren allemaal beter te worden door herhaling. We oefenen om te lopen, rennen, trainen voor de Olympische Spelen, we oefenen alles. Het is het doel of, beter nog, het gebrek eraan, waardoor de praktijk overbodig wordt in zijn positieve kwaliteit.

Nieuwsgierigheid vervaagt als we groeien

Het is waar dat we minder nieuwsgierig en minder proactief worden in het leerproces naarmate we groeien. We houden ons aan de regels, interpretatie, angst en kennis van onze docenten omdat 'zij dat zeggen'. Misschien hebben de nieuwsgierige geesten van onze leerlingen behoefte aan betere begeleiding en minder barrières, zodat ze de weg naar begrip kunnen voortzetten door zelfontdekking en imitatie. Net zoals ze in de baarmoeder begonnen. Om hun eigen stem, hun unieke bestaanskwaliteit en persoonlijke creatie te vinden.

De techniek om leerlingen de tools voor zelfontdekking te geven (vragen stellen of aanwijzingen achter te laten) in hun zoektocht naar antwoorden, was een onderdeel van mijn eigen leer. Al sinds ik me realiseerde dat sommige docenten te egoïstisch waren om te delen. Of te bang om verder te kijken dan hun persoonlijke beperkingen. Als we naar onze eigen kinderen kijken, moet er een moment zijn geweest dat een van de ouders tegen ons schreeuwde omdat we iets kapot hadden gemaakt. In werkelijkheid was het alleen onze nieuwsgierigheid dat zorgde voor de vernieling.

De rol van een goede docent

Elke wijze ouder, zou het proces van het in elkaar zetten van het speelgoed aanmoedigen om kennis te vergaren via de weg van ontdekking. De wil om te leren hangt grotendeels af van de docent, omdat elke nieuwsgierige leerling tijdens zijn leerproces kan worden ontmoedigd.


De juiste muziek educatie

Wil je leren hoe je een instrument bespeelt? Misschien kun je het al een beetje, maar wil je je vaardigheden verbeteren? We hebben veel getalenteerde en ervaren docenten in het hele land. Vind vandaag een docent in jouw stad!


Wie zijn wij?

Het office-team van Muziekonderwijs.nl zijn allemaal professionele muzikanten en docenten. We zijn ook van mening dat we de beste baan ter wereld hebben. We kunnen onze dag doorbrengen met leerlingen in het hele land praten over hoeveel ze van muziek houden en we hebben honderden mensen geholpen om contact te maken met de perfecte, professionele docent voor hen. We helpen je ook graag! Email: [email protected].