Interview met zangdocent Sigrid

Interview met zangdocent Sigrid

Sigrid had al op heel jonge leeftijd een fascinatie voor stemmen, zowel zingend als sprekend. Als 5-jarige zat zij vaak urenlang geboeid te luisteren naar Italiaanse opera zangeressen en zangers op de LP's die haar vader draaide. Het bleek de voorbode te zijn van wat later een grote passie zou worden: zingen! Hoewel zij in de laagste klassen van de basisschool bij zichzelf hoorde dat zij over een fraai stemgeluid beschikte, leefde bij haar toen nog niet de behoefte om dat 'naar buiten' te brengen. Wel trok zij zich steeds op haar slaapkamer terug om het ene bekende nummer na het andere te zingen, of gewoon maar ter plekke allerlei melodielijnen te improviseren. Zij genoot hier zelf het meeste van en dacht nog totaal niet aan publiek.

De echte kleine 'doorbraak' kwam pas rond haar 20ste. Zij werd 'ontdekt' zoals we dat noemen op 'n feest met het nummer 'Love me tender' van Elvis Presley, begeleid door 'n heuse professionele band! Vanaf dat moment ging alles heel snel, en ging het balletje rollen. Gesterkt en aangemoedigd door alle bevestigingen van mensen ging zij zanglessen nemen en begon zij te zingen in allerlei vocal groepen. Een leerzame tijd om samen met andere zangers vocaal iets moois neer te zetten. Toch kwam op een gegeven moment ook de sterke drang om 'solo' aan de slag te gaan. Zij gaf zich op voor een talentenjacht, en won! De hoofdprijs was de opname van een single voor de Amerikaanse platenmaatschappij CBS. Na deze single kwamen er nog meer singles via andere platenmaatschappijen zoals o.a. EMI-Bovema en de toenmalige platenmaatschappij Phonogram. Omdat Sigrid voor de singles geregeld in de Wisseloord studio's kwam, werd zij gevraagd om studiowerk te doen. Dit was een ongekend leerzame periode. Sigrid zegt geleerd te hebben van mede studiovocalisten tot muzikanten en technici.

En zo ging Sigrid steeds verder in haar zang loopbaan, die zij nu als een uit-de-hand-gelopen-hobby uitoefende. Intussen volgde zij allerlei deeltijd opleidingen in zang, waaronder een Musical opleiding aan de Musical academie van Stanley van de Wel, waar zij naast zang ook lessen kreeg in dans, movement en acteren. Op haar 26ste kwam zij voor een keuze te staan: een medische carriere of een zang carriere. Zij koos voor het laatste en werd professioneel zangeres. Vanaf 1998 is zij naast het zingen gestart met het geven van zanglessen. Zij volgde verschillende opleidingen in de kunst en methode van zangonderwijs geven. Tot op heden laat Sigrid zich hierin nog steeds geregeld updaten. Hiermee zijn twee dromen uit haar heel jonge kinderjaren uitgekomen: zangeres en 'zangjuf' worden!






"Welke muzikale opleiding heb je gedaan? Wat vond je het allerleukst / meest uitdagend / waar heb je het meest van geleerd?"

"Mijn eerste muzikale lessen waren pianolessen. Ik heb het lang gedaan, vanaf mijn 6de tot en met mijn 18de jaar bleef ik trouw wekelijks klassieke pianolessen volgen bij dezelfde piano pedagoog. Een toelatingsexamen voor het conservatorium heb ik destijds laten varen, en ben dus uiteindelijk geen pianist geworden. Maar....ik heb nog steeds een grote 'voorliefde' voor piano muziek.

Op zanggebied heb ik aan de Popschool van Elly & Lex de Jong (een van de eerste popscholen in Nederland) 6 jaar lang zangonderwijs gevolgd. Daarna volgden nog meer opleidingen, zoals 'Stanley's musical academy' en prive lessen in diverse zang- en stembenaderingen. De laatste zangopleidingen volgde ik in Nederland en Kopenhagen aan het 'Complete Vocal Institute'. Hierna volgde ik een opleiding in de zangtechniek EVTS (Estill Voice Training System van Jo Estill) in Nederland. Waar heb ik het meest van geleerd? Eigenlijk kan ik zeggen dat ik van alle opleidingen veel geleerd heb. Het gaat meestal zo dat je tijdens de opleidingen die je doet zelf een pakket samenstelt van disciplines die het dichtst bij jou zelf liggen. Ik heb al deze disciplines in mijn 'zangersrugzak' gedaan en pas ze, afhankelijk van de vocale activiteit die ik doe, toe. Bij de musicalopleiding merkte ik dat ik ook graag acteer. Voor een vocaliste een noodzakelijke discipline om tijdens het zingen toe te passen, bij bijvoorbeeld theatersongs. Het meest uitdagend voor mij? De lessen aan het 'Complete Vocal Institute'. Ik heb daar zo ontzettend veel geleerd. Mijn stem is daar zo met sprongen vooruit gegaan. En zoals ook andere zangers/docenten het hebben ervaren: zo veel nieuwe ontdekkingen mogen doen in de eigen stem. Zo veel bemoediging ontvangen van zowel CVI-docenten als medevocalisten/docenten. Een tijd om nooit te vergeten!"

Wanneer begon je met muziek maken en waarom?

"Ik begon er eigenlijk al heel jong mee. Eerst de piano lessen. Ik kon heel veel kwijt in piano spelen. Als ik eenmaal achter de piano zat, kwam ik er ook haast niet meer vandaan. Het leek alsof ik met Bisonkit vastgeplakt zat aan de pianokruk. Dit was ook wel 'n beetje 'n zorg voor mijn ouders...Ik kwam hierdoor namelijk nooit meer buiten....Maar in het piano spelen kon ik heel veel kwijt: allerlei emoties, spanningen, kleine angsten, onzekerheden enz. enz...Het was in de meest letterlijke zin mijn uitlaatklep!"

"Later gebeurde het zelfde met het zingen..In het zingen, ongeacht wat ik zing, raak ik heel veel kwijt wat me misschien in de weg staat, maar ik ontvang er ook blijdschap door. Zingen is voor mij dus niet puur en alleen het 'voor publiek willen zingen', ik ben niet 'publiek verslaafd'. Het is voor mij tevens haast ook 'n therapeutische aangelegenheid, en het hoort zo ontzettend bij me.."

Met welk soort werk en projecten ben je momenteel bezig?

"Achter de schermen probeer ik momenteel met verschillende muzikanten uit of onze muzikale talenten matchen en samengevoegd kunnen worden tot een mooi geheel. Het gaat hierbij om 'n Jazz duo/trio, 'n theater duet met een zanger/toetsenist/regisseur en de try-out van 'n mini-concert vocals & piano, waarbij we graag 'n mix van inhoudelijke songs en theater songs willen brengen. Ook ga ik me orienteren op goede tools om bijvoorbeeld YouTube video's te maken, zowel van lesnemers als van mijn eigen muziek activiteiten. Als docente zou ik nog heel graag dit jaar weer eens 'n leerlingen presentatie willen doen. Ik heb dit in het verleden al eens gedaan en het is zo geweldig te zien wat de zangers on stage presteren!"

Welke beroemde muzikanten bewonder je? Waarom?

"Als stemtrainer houd ik eigenlijk van elke goede zangstem. In elke stem hoor ik wel iets wat mooi en uniek is, en verwonder ik mij daar steeds weer over. Een zangeres die ik prachtig vind is bijvoorbeeld: Oleta Adams. Het dynamische en gevoelige in haar stem. Als ik aan Lady GaGa en Whitney Houston denk, beide vocalisten met een fantastische zang- en stem techniek.. Wat muzikanten betreft: ik houd natuurlijk van piano muziek, maar er zijn zo veel fantastische pianisten...."

Wat heb je van hem/haar geleerd?

"Van Oleta Adams en van Whitney Houston leerde ik van hun dynamiek in de stem. Ik houd er zelf ook van die dynamieken toe te passen. LadyGaga en Whitney Houston hebben een geweldige stembeheersing en zang techniek."

Wat inspireert jou?

"Ik wil mensen graag iets zeggen of vertellen door middel van de muziek, gewoon herkenbare ervaringen op 'n muzikale wijze delen. Dit is mijn drive en mijn inspiratie. Het luisteren naar andere vocalisten, theater artiesten, muzikanten is voor mij ook 'n enorme inspiratie, niet om ze 'na te doen', maar juist om 'mijn eigen ding' te doen in datgene wat ik wil brengen."

Waar ligt je passie in de muziek? Waarom?

"Muziek en zang zijn mijn persoonlijke 'tools' en passies om te delen, om mensen te bereiken, om bruggen te bouwen tussen mensen, om te bemoedigen, te sterken, om vreugde te brengen..."

Welk advies heb jij voor een beginner?

"Veel beginnende zangers zijn heel erg gefocust op 'publiek' en passen zich ook steeds aan publiek aan voor wat hun zang betreft. Ik adviseer altijd om eerst je eigen stem met zijn eigen uniciteit te ontdekken, te leren van je eigen stem te houden, te genieten van je eigen stem, en je alleen vanuit die invalshoek te richten op publiek. Over het algemeen krijg ik zangeres op les die beginners zijn met 'n heel goede zangstem en zangers die al wat meer ervaring hebben in zingen."

Wat maakt jou een goede docent en wat is de belangrijkste boodschap die jij jouw leerlingen wilt geven?

"Ik adviseer altijd om eerst je eigen stem met zijn eigen uniciteit te ontdekken, te leren van je eigen stem te houden, te genieten van je eigen stem, en je alleen vanuit die invalshoek te richten op publiek. Een ander advies is dat, als je iets wilt bereiken in zingen, of het nu als hobby is of (semi)professioneel heel frequent oefenen 'n 'must' is. Bij jonge(re) zangers gebruik ik graag een uitspraak van Alicia Keys. Toen iemand in 'n interview vroeg hoe het toch komt dat ze zo verschrikkelijk goed zingt, antwoordde zij: 'Of course I received the talent as a gift, but through the years I'm realizing more and more that besides this I have GOT to practice: you really have GOT to practice. 'Oefening baart kunst' dus."

Wat vind je van Muziekonderwijs.nl?

"Ik denk dat Muziekonderwijs elke uniciteit van ook elke docent naar voren haalt, zodat geïnteresseerden uit 'n breed scala hun keuzes kunnen maken. Tevens is het voor mij 'n verademing dat Muziekonderwijs ook de promotie doet voor elke docent, zodat wij ons puur en alleen op het creatieve kunnen richten!"